sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Kahdeksan kuukautta on kulunut,


siitä kun katsoin tämän ohjelman, ja siihen liittyvät kysymykset vastauksineen. (Ohjelman latautuminen kestää jonkin aikaa, mutta kannattaa katsoa.)

Viljatonta elämääni.


Täällä kerroin tarinaani kahden viljattoman kokeilukuukauden jälkeen.

Nyt olen saanut sähköpostia ja kyselyitä viljattoman ruokavalion vaikutuksista tämän hetkiseen elämääni. Uskallan kertoa, koska olen saanut viralliset tulokset verikokeista.

Yritän kertoa parhaan kykyni mukaan.

Tämä kahdeksan kuukautta elämässäni ovat olleet parasta mitä pitkään aikaan olen saanut kokea. Ruokavaliosta ovat siis totaalisesti poistuneet vain neljä viljaa. Sokerin olen jättänyt myös pois melkein kokonaan koska makeanhimo on hävinnyt, eikä painokaan saisi nousta. Nyt voin ihan huoletta nauttia joskus viljattoman leivoksen, en sorru enää hillittömyyksiin makean kanssa. Tummaa suklaata otan joskus palasen, ja se riittää.

Koska pullat ja leivät ovat pois elämästäni, niin olen saanut tilalle voin, kerman ja kananmunat. Lihaakin syön, mutta hillitysti ja usein meren antimien muodossa.

Nyt seuraa pitkä lista ikävistä asioista, jotka minua aikaisemmin vaivasivat ja tekivät elämäni surkeaksi. Ne kaikki ovat nyt pois. Nykyään herään aamulla pirteänä ja reippaana, olen heti elämässä kiinni. Sydämen jokailtaiset rytmihäiriöt ovat kadonneet. Saan nukuttua oikein hyvin kun epämääräiset nivel ja lihaskivutkin ovat poissa. Palleanseudun turvotus on hävinnyt. Palleatyrää en muista minulla olevankaan, kun se ei enää aiheuta mitään oireita. Lääkärin kirjoittamia närästyslääkkeitä en ole edes lunastanut apteekista, en tarvitse niitä. Nitroa en ole tarvinnut enää ollenkaan, rintakipuja ei enää ole. Jalkojen turvotus on pois.

Lokakuussa kävin Mehiläisessä lääkärissä, pyysin ottamaan verikokeet, kolesterooli- ja sokeriarvot. Viime talvena minulle kirjoitettiin kolesteroolilääkitys, mutta en voinut niitä tabletteja syödä kun ne aiheuttivat lihasten krampaamista, kuusi tablettia olin ehtinyt syödä sitä myrkkyä, eivät sopineet minulle. Veren sokerit myös aiheuttivat huolta, kun kesällä nuorinkin veljeni jo sairastui aikuisiän diabetekseen. Kun lääkärini soitti tulokset ja sanoi kaiken olevan loistavasti, ei mitään hätää kolesteroolin ja sokerin kanssa, tiesin olevani oikealla tiellä.

Minulla on ollut ihana kesä ja syksy, viime talven terveysongelmat ovat muisto vaan. Jokainen uusi aamu on lahja elämältä. Kesällä uskalsin lähteä kauan haaveilemaani Ameriikan matkalle ja vielä syksyllä sain nauttia ihanasta ruskasta Pyhätunturilla.

En uskalla väittää, että viljaton ruoka olisi tämän kaiken hyvän saanut aikaan, mutta missään tapauksessa en enää halua iskeä hampaitani limpun syrjään. Hyvä olo on niin uskomaton asia.

Ruokablogissani olen syksyn mittaan esitellyt valmistamiani aterioita ja välipaloja. Syön paljon vihreitä kasviksia ja suomalaisia marjoja. Pääateriani vaikuttaa runsaalta, mutta muut neljä ruokailua ovatkin sitten kevyempiä.

Joskus ajattelen, että kunpa joku olisi minulle munuaissyöpäleikkauksen jälkeen sanonut, että kokeile kaksi kuukautta viljatonta ruokavaliota, niin olisin monelta säästynyt. Nuori kandi HYKS:ssä vaan totesi, että nyt elät taas ihan normaalisti. No, minä mässytin pullat ja leivät ja voin huonosti jatkuvasti.

Minua kyllä yritettiin auttaa terveyskeskuksessa, monia tutkimuksia tehtiin, mutta koskaan ei kyselty mitä ruokaa syön. Olinhan kertonut eläväni terveellisesti virallisen ruokaympyrän mukaisesti, vaan sepä ei sitten ole minulle sopinutkaan.

Olen lukenut Antti Heikkilän blogista hänelle lähetettyjä palautteita, niitä taitaa olla pari tuhatta ja kaikki kertovat samantapaisista asioista, joita nyt olen itse kokenut.

Ihmettelenkin, miksei tutkita viljaoireita tarkemmin. Nyt saadaan helposti selville keliakiat ja allergiat, mutta kenellekään ei ole tullut mieleen, että on muitakin syitä viljojen sopimattomuuteen. Itse aavistelin jo vuosi sitten syksyllä, että ongelmani saattavat johtua syömästäni ruoasta, silloin hain tietoa kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta. Hänen ohjeensa jo viittasivat siihen, että vilja ei minulle sovi, silloin muutettiin aamuinen kaurapuuro hirssipuuroksi. Se muutos ei kuitenkaan yksin riittänyt.

Ketään en kehoita jättämään viljoja pois ruokavaliostaan, jos mitään oireita ei ole, niin ei ole mitään syytäkään luopua leivästä. Hyvää ravintoa se on ja mikä onkaan ihanampaa kuin tuoreen leivän tuoksu (tosin minulla se ei enää saa sieraimia värisemään). Leivän tilalle teen siemensämpylöitä, nekin ovat hyviä. Kahden kuukauden kokeilu ei kuitenkaan olisi ns. terveelle ihmiselle vaikeaa, jos turvotus- ym. oireita ilmenee.

Mukavaa joulun odotusta kaikille! Ilman viljoja selvitään, onhan rosollit, laatikot, kinkut ja lipeäkalat. Joulupipareitakin jo harjoittelin leipomaan kastanjajauhoista. Pian sytytämme jouluvalot ja laulamme tip, tap, tip, tap, tipe,tipe.....

Posted by Picasa

22 kommenttia:

  1. Kiitos linkistä tuohon haastatteluun! Vaikka kello on jo tosi paljon niin kävin kuitenkin sen jutun katsomassa. Tosi mielenkiintoinen!!

    Olen aikanaan, melkein 20v sitten, käynyt vuoden ravitsemus- ja luontaistietouden linjaa. Se oli todella vaikuttava vuosi. Moni asia on sieltä jäänyt mun päähän, mm se, että suolisto on kaiken takana tässä terveydessämme ja ruokavalio on avain useimpiin sairauksiimme. Mä niin tahtoisin nyt opiskella aihetta lisää.

    Itselläni on jatkuvasti tosi paljon ilmavaivoja.. olen vaan antanut asian olla, vaikka tiedänhän mä että jokin ruokavaliossani mättää. Todennäköisesti monikin asia, sillä loppujen lopuksi en taida syödä kovinkaan terveellisesti. Tietoa on muttei selkärankaa.. Mulla ei vaan voimat riitä alkaa ruokaremonttia, koska pitää kuitenkin ajatella muutakin perhettä ruokajutuissa ja olen muutenkin tosi huono ruoanlaittaja. Mutta kyllä tuo juttu taas pisti miettimään, josko kuitenkin yrittäis.. Olen jo melkein vuoden ajan muutenkin tehnyt tätä ajatustyötä, seurannut aiheesta kertovia blogeja jne. Sinunkin blogejasi seuraan mielenkiinnolla, on ilo kuulla miten hyvin asiasi on ruokaremontin seurauksena. Jatkan seuraamista ja tuumaamista...

    VastaaPoista
  2. Valtavan hieno asia, että ruokaremonttisi on tuonut pelkkää hyvää. Kiitos myös, että olet blogannut siitä. Esimerkkisi mukaan minäkin kiinnostuin asiasta lähinnä juuri terveydellisistä syistä ja kanssasi samansuuntaiset ovat ajatukseni kolmen kuukauden uudenlaisten ruokailuun liittyvien muutosten myötä.
    Kohdallani oli erittäin kiusallista makean kohtuuton himo. Muutaman vuoden takainen karkkipannani loppui pari vuotta kestettyään jouluaattona ja sen jälkeen makeaa teki taas sairaalloisesti mieli. Enää ei tee, en edes huomaa kaupassa karkkihyllyjä, eivät muistu autolla ajellessakaan mieleen. Tässä vain yksi positiivisuus, mitä ruokaremontti kohdallani sai aikaan. Mikä parasta - sen noudattaminen on äärimmäisen helppoa.

    VastaaPoista
  3. Heli,
    minäkin uskon siihen, että ruokamme on paljon tärkeämpi tekijä hyvinvoinnillemme kuin ollenkaan ymmärretään.
    Kannattaa seurata elimistönsä antamia merkkejä.

    aimarii,
    yksi parhaista seurauksista uudessa ruokavaliossa onkin tuo makeanhimon häipyminen.
    Minäkin pystyn ihan helposti ohittamaan pullatiskin ja karkkihyllyt, enää ei kirpaise. :-)

    VastaaPoista
  4. Kiitos linkistä;en tiennytkään että tuo ohjelma toimi sinulla kimmokkeena. Hienosti olet ohjelmaa noudattanut ja päässyt hyviin tuloksiin.Minä aloitin aikaisemmin,ja ihme miten nopeasti pääseekin noista himoista eroon. Nyt olen viime aikoina tehnyt gluteenittomia leipiä jonkun verran.

    VastaaPoista
  5. Jo parin viikon kokeilu viljattomalla ruokavaliolla tekee hyvää nivelille, olen kokeillut, sopisi minulle. Kun ruokavalioon sitten tulee vielä lisäksi paljon muuta terveellistä niin en ihmettele että toimii. Jokaisella tietenkin on yksilölliset tarpeensa ruoka-aineiden suhteen,kuten sanoit, kannattaa seurata elimistönsä merkkejä. Ja tietty, vaatii sitten jonkin verran itsekuriakin noudattaa valitsemaansa tietä.

    VastaaPoista
  6. Yaelian,
    olin jo aikaisemmin kuullut ystäväni tyttäreltä Antti Heikkilän ajatuksista, mutta en heti niihin tarttunut.
    Tuota linkittämääni ohjelmaa osuin katsomaan vahingossa, mutta jäin kiinnostuneena seuraamaan koska Antti Heikkilän nimi oli tuttu. Heti sen ohjelman päätyttyä päätin aloittaa kahden kuukauden kokeilun.
    Olen nyt iloinen, että päätin kokeilla. Nyt on elämä mallillaan ja olen ihan uudelleen kiinnostunut ruokien suunnittelusta ja valmistamisesta.


    Sirokko,
    tuota itsekuria tarvittiin oikeastaan vain ensimmäisen viikon aikana. Silloin olin vanhasta tottumuksesta hiippailemassa leipälaatikolle. Yllättävän nopeasti totuin viljattomuuteen ja se hyvä olo, joka siitä seurasi tietenkin auttoi paljon.

    VastaaPoista
  7. Hienoa kun luistaa (minä laittanut hyvän lettureseptin, viljatonta ja masua täyttävää)

    VastaaPoista
  8. (vaikka onhan hyviä "leipiä" mantelijauholla ja muulla)

    VastaaPoista
  9. Hannelen paratiisi,
    muistan nähneeni tuon sinun lettureseptisi, käynkin etsimässä sen, jos vielä löytäisin.

    VastaaPoista
  10. ♥ Hannelen paratiisi,
    mantelijauhoja olen käyttänyt sämpylöiden tekoon ja nyt olen löytänyt uuden tummemman kastanjajauhon.
    Sämpylä ja näkkäriresepti minulla on tuollaq ruokablogissani.

    VastaaPoista
  11. Erinomainen kirjoitus sairauksien voittamisesta ja uudesta parantavasta ruokavaliosta. Siinä olisi tärkeätä tietoa monille sairaille. Kympin juttu !

    VastaaPoista
  12. Sirkka L,
    kiitos kommentistasi. Toivomus olisi, että joku saisi tästä rohkaisua, ei kannata lannistua.

    VastaaPoista
  13. ONNEA, ONNEA uudelle hyvälle ololle ja elämälle. Aika samoilla linjoilla ollaan. Minä jätin keväällä loputkin hiilihydraatit pois, jopa karppasin muutaman viikon, mutta se ei minulle sopinut. Paha olo ei hellittänyt, sitten palasin sen verran takaisinpäin, että syön riisiä ja hiukan perunaakin joskus. Viljathan olen jättänyt jo vuosia sitten, nyt hyvän oloni olen saanut jättämällä pois maitotuotteet ja sokerin. Ne eivät minulle sovi. Nyt olen saanut samanlaista hyvää palautetta tuloksista. Diabeteksesta ei enää tietoakaan, myös kolesteroli jo 4.2, eli aivan huippuhyvä. Paino on pudonnut turvallisen hitaasti mutta ilahduttavasti.

    Sinun ruokavaliosi on monipuolisempi kuin minulla, koska pystyt syömään paljon kasviksia. Minulla on vähän yliherkkä vatsa kaikelle ja joudun olemaan niin varovainen. Hyvä linja kuitenkin minullakin.

    Hyvä me :-D

    VastaaPoista
  14. Usva,
    olipa hienoa lukea hienoista tuloksistasi.
    Minulla on kiellossa totaalisesti ainoastaan viljat. Voisin syödä perunaa ja riisiäkin, mutta kasvikset maistuvat paremmin.
    Karppausta en ole kokeillut, eikä ole tarvettakaan. Paino on minullakin pudonnut maltillisesti, mutta se ei ole tässä oleellista. Tärkeintä on hyvä olo iloinen mieli. Kannatti aloittaa oman elimistön kuuntelu.
    Kiitos kommentistasi.

    VastaaPoista
  15. Mielenkiintoista luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaakin postauksessasi!
    Katselin ohjelman, mistä viljaton ruokavalio alkoi sulla.
    Hieno juttu, että tämä ruokavalio on sulla toiminut.
    Mulla se ei toimi sen vuoksi, kun mä en saa syödä paksunsuolen toimintahäiriön vuoksi paljoa vihanneksia, enkä juureksia.
    Veritautini ja Marevan hoidon vuoksi en saa syödä paljoa vihreetä.
    Eli mun on unohdettava silti se ehkä parantava dieettikin, sillä en keksi, mitä söisin?
    Mutta olen onnellinen, että olet löytänyt itsellesi hienon ruokavalion, mikä toimii sulla ja varmaankin monella muulla!
    Hyvää tiistaita sinne teille!

    VastaaPoista
  16. Harakka,
    voi sentäs sinun ongelmiesi kanssa. Kuulostaa tosi ongelmalliselta tuo ruokapuoli sinulla.
    Minulla on nyt todella hyvä olo, soisin sellaisen tunteen kaikille muillekin.
    Voimia sinulle, Harakka, ystäväni.

    VastaaPoista
  17. Unelma, minulla on yksi ruokaan liittyvä terveyskirja tekemättä. Aloin sitä tänään vähän selata ja heti oli pakko meilata Jaelille. Siinä on heti alussa pitkä liuta eri sairauksia ja kun etsit ko. kohdan vaikkapa 'astma', löydät ne ravintoaineet, joilla voit helpottaa, ehkäistä ja joskus jopa parantaa koko sairauden.

    Lumimieheltä hävisivät ikävät astmaan liittyvät poskiontelo- ja nuhavaivat, kun hän aloitti valmentautumisen 100 metrin MM-juoksuun, joka on huhtikuun ekalla viikolla 2012.

    Minä taas keskityn nyt tuohon ravintokirjaan, sillä olen aina ollut sitä mieltä, että ihminen on sitä mitä hän syö. Minulla ei ruokavaliossa muuta kuin, jos jätän sokerin kokonaan pois, olen täydellisen hyvinvoiva. Olen kokeillut sitäkin monen kuukauden ajan, mutta kun nyt ei mitään oleellista vaivaa, niin en saa tyrkättyä itseäni täysin sokerittomalle tielle.

    Sen sijaan kirja Sydänmagneetti, muutti monta asiaa per heti.

    Terveellistä, tunnelmallista viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
  18. Leena Lumi,
    Olet aivan oikeassa, ravintomme on se lähtökohta terveydelle ja hyvinvonnillemme.

    Eilen aamulla katselin taas Studio 55:n ohjelmaa. Siellä oli vieraana Antti Heikkilä. Hän kertoi, että Tampereen yliopistossa on tehty tutkimuksia gluteenista ja sikäli kun asian oikein ymmärsin, niin gluteeni aiheuttaa ongelmia muillekin kuin keliaakikoille. Luulisin kuuluvani tuohon ryhmään, koska muistan vatsavaivoista kärsineeni jo lapsena. Harmi vaan, ettei asia selvinnyt minulle aikaisemmin.

    Hienoa, että sinulla on nyt kaikki hyvin. :-)

    Mukavaa viikonloppua teille sinne saareen.

    VastaaPoista
  19. Kiitos Unelma viljattoman ruokavalion palautteesta. Käytän viljatuotteita ainakin vielä, saa nähdä mitä minulle sanotaan, kun menen joulukuun alussa lääkärille.

    VastaaPoista
  20. arleena,
    uskoisin, että lääkärit suosittelevat virallista ravintoympyrää kaikille. Poikkeuksena todettu keliakia, allergiat ja diabetes ym.
    Kerrothan sitten mitä sinulle ehdotetaan.
    Mukavaa adventtiaikaa sinulle siellä uudessa kodissasi.

    VastaaPoista
  21. Voi kun olen onnellinen puolestasi! Itse jätin viljat pois maaliskuussa 2011. En oikeastaan minkään muun vuoksi, kuin että kaverini suositteli kokeilemaan 2 kk omien hyvien kokemustensa pohjalta. Innostuin ja päätin kokeilla sen 2 kk. Tässä sitä vielä 2 VUOTTA myöhemmin ollaan viljattomalla valiolla ;) Omia kokemuksia on: ilmavaivat hävisivät ekana, sitten tuli pirteys, ruoka-aineallergiat ovat hävinneet pikkuhiljaa, viime kesä meni jo ilman allergialääkkeitä, joita napsin sitä ennen 20 vuotta puoli vuotta joka vuosi. Paino ei ole noussut eikä tippunut, olen aina ollut laiha. Vältän myös ehdottomasti kaikkia kevyt-tuotteita, suosin esim. luomu kevytmaitoa, luomu kananmunia, voita, täysrasvaista luonnonjogurttia/turkkijogurttia. Näillä jatketaan :) Hyvää tulevaa kevättä! -KS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaksi vuotta minullekin tulee 10.03.2013 täyteen viljatonta.
      Sydämen rytmihäiriöt ovat kadonneet ja monet muut vaivat.
      Loppuelämäni aion mennä näin, mikäli saan itse päättää.

      Hyvää kevättä sinulle -KS- meitä on jo paljon. :-)

      Poista