torstai 15. marraskuuta 2012

Mikä ruoka pitäisi meidät terveinä?

 
 

Ennen oli helppoa, sanottiin vain, että omena päivässä pitää lääkärin loitolla.

Edgar Cayse kehoitti jo neljäkymmenluvulla terveyslukemuksissaan syömään kolme mantelia päivässä syövän karkoittamiseksi.

Idän viisaat sanovat, että kaksi taatelia päivässä turvaa tarpeellisten vitamiinien saannin.

Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälti. On vielä sekin, että lautaselle pitäisi kasata viittä eri väristä ruoka-ainetta ja taas on vitamiinit nautittu.


 Katselin tässä jonain päivänä ameriikkalaista ( saattoi se olla englantilainenkin ) ohjelmaa, jossa painoaan pudottavat henkilöt testasivat eri maiden ruokia. Yksi nautti pelkästään japanilaista ruokaa, toinen Välimerellistä ruokaa jne.

Lopputuloksena todettiin Välimeren ruokakulttuurin olevan terveellisintä.



Puskan tutkimukset veivät meiltä sitten voin. Kananmunallakaan ei enää saanut mennä töihin. Nykyään saa taas nauttia voista ja kananmunista, jos pysyy kohtuudessa.

Nyt ovat tutkijat ja viisaat laatineet luettelon, jonka mukaan pitäisi  pysyä terveenä, jos näitä ravintoaineita löytyy ruokalistaltamme.
 
Vihreää teetä suositeltiin viimeksi tänään sydänoireista kärsiville.

 
Mustapapu, paljon proteiinia.



Varsinainen terveyspommi on mustikka.
 


Tämä taatalle viime sunnuntaina tuotu ruusukimppu lipsahti nyt mukaan, mutta sopii hyvin teemaan. Hyvä mieli edistää terveyttä.
 


Yritin löytää ryytimaan kuvista pinaattia, mutta siellä se jossakin taka-alalla lymysi. Yrteillä voi korvata pitkälti suolan.



Skool vaan kaikelle mahdolliselle tietotulvalle, joka vaan "tuskaa lisää."
Posted by Picasa

33 kommenttia:

  1. Vanha ja kulut vitsi "tieto lisää tuskaa", minusta tieto vähentää sitä!:))

    Parempi tietää kuin laittaa pää pensaaseen..;)

    Oikein leppoisaa torstai-iltaa, Unelma!<3333

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aili, avasitko linkin? Siellä olisi uutta ja tuoretta tietoa.

      Hyvää viikonloppua!

      Poista
  2. Ainahan nuo suositukset muuttuvat,mutta on sellaisia ruoka-aineksia,joita pidän terveellisenä ja joita nautin melkein päivittäin.Olispa täällä vain mustikoita (on kyllä,pensamustikoita,kamalan kalliita ja sitten joskus näkee pakastemustikoita,nekin hyvin tyyriitä)
    Oliko taatalla synttärit,onnea vaan hänelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ollut taatalla syntymäpäivä, oli taatanpäivä muutoin vaan. :-)

      Poista
  3. Ensimmäinen esimieheni sanoi aina, että 'kohtuus on paras lääkäri niin syömisessä kuin juomisessa'. Ruoan kanssa pelehditään nykyään niin kovasti, että jo pelkästään siitä ihmiset sairastuvat.

    Uskon suomalaiseen ruokaan eli se ruis, rypsi ja mustikka. Tyttärellämme oli niin vaikeat ruoka-aineallergiat jo vauvasta, että olin onnellinen kun olin harrastuksena opetellut kaiken vitamiineista ja hivenaineista. Ja mustikoita meillä syötiin muodossa tai toisessa joka päivä. Professori Rautavaaran hyvä oppi ei vie ojaan.

    Ei tee mieli pelleillä dieeteillä, kun katseli 16 vuotta miten vaikeaa oli kasvaa lapsen, joka ei saanut syödä mitään, missä on yhtään viljaa tai kananmunaa. Söimme paljon kalaa, hedelmiä, marjoja, vaaleaa lihaa, sieniä, juustoja ja muitakin maitotuotteita kuten jogurttia ja rahkaa. Hyvin kaikki meni.

    Puhuin viimeksi gynekologini kanssa näistä dieettitrendeistä ja hän sanoi, että jos jotain pitäisi vähentää reippaasti se olisi sokeri ja valkoiset jauhot. Mutta ruista ehdottomasti, sillä onhan suomalainen tutkija löytänyt yhteyden, miten ruis ehkäisee rintasyöpää. Kun luin Syötkö riskiruokaa - Syöpälääkärin paljastuksia ruoan terveysvaituksista, siinä kävi heti ilmi, että Ranskassa kuolee rintasyöpään nainen JOKA TUNTI!

    Äitini vietti juuri 85 vuotisiaan siskojensa kanssa Hesassa rillutellen. Hän syö joka päivä kotimaisia marjoja, mutta myös kahvin kanssa pullaa, hauduttaa uunissa puuroja, käyttää oikeaa voita ja syö paljon ruisleipää, johon hänellä on yhtä kova himo kuin minulla. Elämänlaatukin on hyvä, sillä joka vuosi alkaa uusi puutarhaprojekti ja päivässä kertyy monta kävelykilometriä ympäri vuoden.

    Näistä ruoka-asioista on lisää myös James A. Duken kirjassa Parantavien ruokien opas sekä tietenkin Piipon loistavassa Suomalaiset marjat teoksessa.

    Tätä kirjoittaessa syön samalla tuoretta ruispuikulaa, jossa on juustoa päällä. Hyvää!

    Elämästä pitää myös nauttia, sillä hyvä mieli pitää sairaudet loitolla. Ja ellei, sille ei sitten mitään voi. Minä ainakin aion keskittyä nauttimaan ruoasta ja kohta kokeilen yhtä ihanaa uutta reseptiä merenelävistä...ja se nautitaan kera laadukkaan valkoviinin.

    Mukavaa, rentoa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tietopaketista. Hyvää viikonloppua sinne myös.

      Poista
  4. Herkkua on monenlaista ja sinulla tässä toinen toistaan maistuvampaa, mutta tykkään yksioikoisesti niin, kun itse kukin on oman linjansa löytänyt ja se tuntuu sopivan, niin alati vaihtuvilta trendeltä kantsii ummistaa silmät ja supista suunsa.
    Pääasia, kun syö niin, että pysyy kunnossa kaiken ikää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään tarkoittanut tätä postausta miksikään kannanotoksi. Huvikseni vaan kirjasin ylös lehdistä lukemaani.

      Poista
  5. Olipa vitamiini rikas postaus.

    No todetaan että eri vuosina pätee eri ruokalaji terveyteen.

    Lapsenlapseni sanoi juuri tänään vaarille että älä lämmitä uudestaan ruokaa, siihen voit kuolla. Joku oli vasta kuollut kun lämmitti ruokaa.

    Sanoin vielä elää siskoni vaikka äitini teki sodanaikana talvella sotilaitten ulos heiteyistä perunankuorista lihapullia. Muuta ruokaa kun ei ollut niin sitä söivät.

    Herkulliselta näyttää sinun ruokasi ja voi on aina voita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän se minuakin on huvittanut. Tänään tätä ja huomenna tuota.

      Kyllä olivat sota-ajan eväät todella kehnot, varsinkin kaupungeissa. Muistan vieläkin nälän.

      Poista
  6. Nyt kyllä iski nälkä, niin upean näköisiä annoksia olit kuvannut. Jos omenat auttaa, niin ainakaan minun ei tarvi mennä koskaan lääkäriin. Olen nimittäin himo omenanpurija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omenat ovatkin tosi hyviä. Yhden omenan minäkin pystyn päivässä syömään, vaikka sappea ei enää olekaan.

      Poista
  7. Tämä olikin hyödyllinen postaus. Kiitos tietoiskusta.

    VastaaPoista
  8. Tämä on hauska ja aina ajankohtainen aihe. Mä vannon tumman suklaan nimeen! Pala päivässä pitää mielen reippaana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä Johanna! Täysin samaa mieltä;-)

      Poista
    2. Voi, tuo suklaapala unohtuikin listaltani.

      Poista
  9. Kiitos hyvästä listasta. Mustapavut ovatkin vielä tutustumatta, niitä siis seuraavaksi ja saksanpähkinöitäkin tulee liikaa varottua kaloreitten takia. Kun vain malttaisi syödä muutaman :-D
    Vihreää teetä ja yrttiteetä juon pelkästään, joten se puoli on jo hallinnassa. Hunajasta ei puhuttu mitään, mutta lisäisin sen listaan. Kelpaako soijajogurtti jogurtiksi, kyllä kai?? Onneksi nyt on tehty myös mautamaton, ne pikkupurkit kun ovat tönkkömakeita.
    Hyvää viikonloppua :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hunaja olisi todellakin pitänyt mainita, lisätään se omalle listallemme.

      Poista
  10. Tuttuja ruokia melkein kaikki. Mustikkaa, hunajaa, vihreää teetä, kasviksia..ym mainitsemaasi käytän melkein joka päivä. Liha alkaa olla menneen kesän juttuja ja sijaan on tullut soija kaikissa muodoissaan.
    Tosi hyvä postaus tuiki tarpeellinen aihe aina. Se kun tahtoo " unohtua"..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika moni tuolta asiantuntijain listalta on meilläkin käytössä, kauraryynit eivät enää kuulu ruokaympyrääni.

      Poista
  11. Ai niin, unohdin aivan kertoa, että syön 7 mantelia päivässä;-) Yksi ihminen muistaa kaiken ja hän 'vannoo', että se on mantelien ansiota. Hän on koko aikuisikänsä syönyt 7 mantelia päivässä. Mantelit ovat nyt Pentikin porokulhossa ja siitä niitä on kiva napsia.

    Olen minäkin siis johonkin hurahtanut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo manteli on varmaankin terveellistä. Minulla tulee mantelit nyt syödyksi sämpylöissä, lisään taikinaan mantelijauhoa.

      Poista
  12. Ihminen pysyy hengissä ja terveenäkin loppujen lopuksi aika vähällä. Suurin terveyshaitta nykyään taitaa olla liian jalostettu ja lisäaineita sisältävä ruoka. Täällä kehitysmaassa pitkäikäisimmät ja terveimmät ovat ne, jotka maaseudulla syövät vuodenaikojen mukaan sitä mitä milloinkin on saatavilla, jotkut todella niukastikin eikä ainakaan mitään ylimääräistä kaupan turhaketta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon tuohon. Yksinkertainen ruoka kohtuudella nautittuna on parasta. Sanotaan myös, että ravinnon pitäisi olla peräisin omalta asuinalueelta n. 300 km:n päässä korkeintaan.
      Meidän täällä Suomessa pitäisi kerätä tarkoin talteen metsiemme marjat, ne pitävät meidät terveinä.

      Poista
  13. Mustapavuista en ole ennen kuullutkaan, muut ovat ihan tuttuja. Pinaatista ja jogurtista en kyllä tykkää... Manteleita tulee sen sijaan syötyä useampikin päivässä :)
    Mielenkiintoinen lista ja pääosin ihan herkullinenkin ;)

    Sinulle olisi tunnustus blogissani :)
    t. Marja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen käyttänyt mustapapua pataruokiin. Usein tulee mukavuus syistä ostettua purkitettua papua, se on niin kätevää käyttää.
      Aikaisemmin käytin pinaattia vain keitossa ja letuissa, mutta nykyään höyryttelen sitä usein lisukkeeksi. Babypinaattia voi käyttää salaateissa raakanakin.

      Kiitos tunnustuksesta, käyn katsomassa.

      Poista
  14. Ihanan värikkäitä ruokakuvia. Niistä oikein aistii terveyden.

    Täällä on puhuttu paljon viime vuodet "kortreist mat". Siinä yhdistyy terveellisyys ja luonnosta huolehtiminen, kun ruoka tulee läheltä.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota lähiruokaa varmaankin kannattaisi suosia enemmän meilläkin.
      Näin juuri sellaisen ohjelman, jossa kerrottiin Tukholman lähiruokatorista. Paikalliset asukkaat ovat mieltyneet tuottajien itsensä myymiin tuotteisiin.
      Sellaista toria kaivattaisiin täälläkin, ehkä silloin saisi luomutuotteitakin edullisemmin.

      Poista
  15. ONPAS KAUNIITA NUO KELTAISET RUUSUT :)

    VastaaPoista
  16. Luin Unelma-lempeän kertauskirjoituksen hyväätekevistä ruoka-aineista.Kiitos siitä. Kommentitkin olivat mainioita. Uimakaverisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa mukavaa, että löysit tänne. :-)

      Poista