sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Olisi hyvä lukea mainos kokonaan.

Aamulla luin Porvoon paikallisjulkaisua ja huomasin pienen uutisen, että Johannes Linnankosken synnyintorppaan voi käydä tutustumassa la-ke klo 13.00-16.00.

Mitäpä jos tekisimme pienen kulttuurimatkan kauniin lauantaipäivän kunniaksi. Olimme liian aikaisin liikkeellä ja päätimme ensin vähän kävellä Porvoon vanhassa kaupungissa ja jokirannassa.

Täällä nautimme lounaan, paistettua lohta. Hyvää oli. Nyt jaksetaan jatkaa matkaa.

Poikkesimme Jokikadun ranta-aittojen pihoilla.

Tämä on ihastuttava ravintola, seuraava käyntikohteemme, uskoisin.

Omistajat ovat tehneet valtavasti töitä saadakseen ikivanhat aitat loistokuntoon, perinteitä noudattaen. Täällä mieli ja silmä lepää.

Kävelimme sillan alta uudemman Porvoon puolelle.

Taustalla oikealla on uusi elokuvateatteri ja paljon muutakin. Siellä on käytävä eri reissulla.

Punaiset rakennukset joen länsirannalla ovat uutta asutusta.

Väsynyt kulkija on uuvahtanut jokirannan penkille.

Ruoka- ja juomapaikkoja on pitkin jokivartta, valinnan varaa on.

No niin, nyt päästiin asiaan ja kulttuurimatkamme varsinainen päämäärä on tässä. Harmi vaan, että ovet ovat lukossa. Mitä ihmettä, kellohan on jo yli yhden?

Aikamme siinä ihmettelimme ja sitten taata muisti, että siinä ilmoituksessa taisi lukea HEINÄKUUSSA. Niinpä ja nyt on kesäkuun viimeinen päivä.

Ei päästy torppaan sisälle, mutta ei oikeastaan harmittanut. Oli mukava ajella kaunista Uusimaalaista jokivartta ihaillen. Palataan asiaan uudelleen.

Torpan aitan seinustaan oli kiinnitetty hieno teos. Mitähän se kuvaa? Tuli mieleen hauen leukaluu.

Paluumatkalla poikkesimme vielä puutarhan alennusmyynnissä. Tämä daalia valittiin kotipihalle ja monia muitakin kesäkukkia.

Meidän kesäkuun viimeinen päivämme oli loppujen lopuksi onnistunut ja mieltä virkistävä. Eiköhön me sinne Terehtööriinkin vielä kahveelle mennä kesän kuluessa.
Posted by Picasa

1. Niin ihanaa kun noita vanhoja puutaloja on säästetty ja myös restauroitu.

Vanhassa Raumassa on jopa Rosso, jossa pitää käydä ihan sen paikan ikivanhojen lankkulattioiden takia.

Iiris on oikeastaa aika eroottinen kukka;-)

Kaunista uutta viikkoa sinulle!

1. Porvoossa on hienosti hoidettu vanhaa kaupunkia.
      Raumalla olisikin taas mukava käydä.

Mukavaa uutta viikkoa myös sinulla.

2. Kiva retki kuitenkin! Hienoja kuvia.

3. Porvoossa on niin kaunista;toivottavasti pääsen taas nyt kesällä sinne käymään. No ensi kuussa sitten uusi matka sinulle tuonne torppaan;D

1. Uskoisin, että uusi reissu Terehtööriin tehdään. :-)

4. Harmi, että Terehtöörin ovet olivat vielä kiinni. Se on mielenkiintoinen paikka, ja aitassa on käsityö- ja taidenäyttely joka kesä. Terehtöörin on kunnostanut Marja Heikkilä, joka ansaitsee hatunnoston uurastuksestaan.

Porvoon vanha - ja uudempikin - kaupunki on aina tutustumisen arvoinen. Harmi vaan, että itseni ei tule paljon enää liikuttua näillä kujilla muuta kuin tarpeen vaatiessa. Sitä kun pitää ranta-aittoja ja jokirantaa uusine "kottaraispönttö"asuntoineen niin itsestään selvyyksinä. Toisen silmin -kameran linssin läpi- huomaa kaupungin todellisen kauneuden.
    Olisitpa piipahtanut, olin SImon kanssa kahdestaan koko päivän iltamyöhäiseen asti.

1. Uusikin Porvoo on mukava paikka, siksi otinkin vähä totutusta poikkeavia Porvoo kuvia.
      Ei nyt tällä kerralla rohjettu poiketa, mutta tullaan taas joskus ihan varmasti.

5. Mukava retki teillä vaikka, ette Linnankosken torppaan päässetkään sisälle...:)

1. Jäipähän taas jotain katsottavaa seuraavaan kertaankin. :-)

6. Kiitos Porvoon retkestä, kaunista ja idyllistä siellä. Kerran olen käynyt kiertelemässä sitä vanhaa kaupunkia. Oli kirkko silloin remontissa!
    Mieli tekisi mennä uudelleen ja käydä kirkkoon kurkistamassa.

1. Kirkko on taas kunnossa kaikkia porvoolaisia järkyttäneen tulipalon jäljiltä.

7. Porvoo on niin kaunis kaupunki, että tosiaankaan ei vahinkoa tule vaikka alkuperäinen suunnitelma ei toteutunut.

1. Ei, ei, meillä oli ihan mukava retkipäivä taatan kanssa.